top of page
Schelpen

Zwanger na een miskraam 

Angst voor miskraam

Werkboek bij de persoonlijke dag-2 kopie

Naast het vervelende gevoel dat je ervaart wanneer je angstig bent, merk je dat je hele lichaam hier ook op reageert. Je gaat vaak naar de WC om onderbroek te controleren of durf juist niet naar de WC te gaan. Je schiet in de stress op het moment dat je krampje voelt of dat je lichaam op iets reageert. Het liefst heb je elke week een controle bij de verloskundige. Een echo geeft je tijdelijk een vertrouwen en dat het goed gaat met jou en de baby in je buik. 

 

Je bent niet de enige die dit ervaart. Volgens onderzoek heeft 1 op de 4 vrouwen matige tot ernstige angstgevoelens na een miskraam.

 

De meest voorkomende klachten zijn:

  • Piekeren

  • Rusteloosheid

  • Prikkelbaarheid

  • Moeite met concentreren

  • Gespannenheid

  • Vermoeidheid

  • Slaapproblemen

  • Lichamelijke klachten zoals hartkloppingen, benauwdheid of misselijkheid

Deze klachten hebben een grote invloed op het dagelijks leven. En kosten veel energie!

Een vrouw deelde het volgende: "Ik ben echt mega blij met mijn zwangerschap, maar ik ben doodsbang, altijd bezorgd dat er iets misgaat. Ik controleer constant op bloed terwijl ik op het toilet zit. De spanning is continu aanwezig ik slaap slecht en verlang naar controle. Ik ben zo bang om weer een kindje te verliezen, man. Soms denk ik, ik hou dit niet meer vol, maar ik wil zo graag moeder worden. Ja, zwanger zijn is voor mij echt geen feestje".

Tips bij angstige gevoelens 

  • Praat met je partner of vriendin over je gevoelens. Vertel ze waarom je zo bang bent en hoe je het ervaart. Delen van je gevoelens kan je opluchting geven en andere kunnen je steunen.  

  • Voel je niet schuldig of beschaamd. Het komt veel vaker voor dat vrouwen zich angstig voelen na een miskraam. 

  • Neem je gevoelens serieus en sta jezelf toe ze te voelen. Yin yoga helpt bij het observeren van deze gevoelens. Je ervaart deze gevoelens maar je bent ze niet. 

  • Probeer te rusten als het nodig is.

  • Maak tijd om goed voor jezelf te zorgen Probeer aanvullende therapieën zoals ontspanningsmassage of meditatie, een bad muziek of podcast luisteren. 

  • Spreek af met mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Via facebook heb je diverse groepen waar je zwangere vrouwen met angst kan praten.

  • Probeer eenvoudige ademhalingsoefeningen te doen tegen stress.

  • Plan vooruit. Door elke week kleine stapjes op te schrijven, kun je de controle weer terug krijgen.

  • Heb je geen controle over je angst gevoelens en gedrag? Neem contact op met verloskundige of coach/ therapeut die gespecialiseerd is.

Begeleiding kan hier verandering in brengen

 

 

Wanneer je bij mij in begeleiding komt, kijken we samen naar het verleden, het heden en de toekomst. We richten ons gefocust op je miskramen en verliezen uit vorige zwangerschappen. De kindjes die voortkomen uit eerdere zwangerschappen verdienen een plekje binnen je gezin. Hierna richten we ons op het heden: je bent nu zwanger en wilt volop kunnen genieten en ontspannen in het moment. We werken aan een echte verbinding met het kindje in je buik en mindfulness technieken om rust te creëren . Met een blik op de toekomst begeleid ik je naar een rustig en tevreden bestaan, zodat je volop kunt genieten van je nieuwe kindje wanneer het in je armen ligt. 

 

Wil je niet meer dat angst de overhand neem? Plan een gratis vrijblijvende proefsessie.

Tijdens de proefsessie van 30 min stel ik je vragen en er is ruimte voor jou vragen. Het is een korte en krachtige sessie waar je je situatie verkent, hoe je wilt voelen en heb je perspectief hoe je verder wilt. 

 

Soms is 1 proefsessie voldoende en kan je weer een stap verder. Ik bied je een traject aan waar jij weer rust kan voelen en genieten van je zwangerschap!

[Oorspr_edited.jpg
bottom of page